כיצד מעריכים יהלומים

1. צבע היהלום  (COLOR)

רוב היהלומים הינם יהלומים הנראים חסרי צבע אך בפועל מכילים טונים עדינים של צהוב או חום. ככל שהאבן קרובה להיות נטולת צבע וגוון  כך הערך גבוהה יותר.

יהלומים מוערכים על ידי הקרבה שלהם לחדגוניות “colorless” כמה שפחות צבע כך מעלה את המחיר, ככל שהגוון  מתחזק המחיר יורד.

מלבד היהלומים הצבעוניים  הנקראים  בשפה המקצועית ” fancy canary diamond”  בעלי גוון  צבע חזק אשר נסחרים במחירים  גבוהים מאוד . בהתאם לחוזק הצבע כך המחיר נוסק.

יהלומים אלה מגיעים בקשת רחבה של צבעים כולל וורוד, אדום, כחול, ירוק, וצהוב 

היהלומים עם הצבעים הטובים  מדורגים בציון Z נחשבים ליהלומים נדירים ומחירם עשוי להעפיל עקב נדירותם ויופיים.

החל מהציון D – המבטא את האבן הנטולת צבע ועד Z – ציון המבטא גוון כבד.

רק מומחה יוכל להבחין בין יהלומים בעלי ציון E לבין יהלומים בעלי ציון F.

צבעם של היהלומים המדורג עד J יהיה כמע ובלתי נראה כשהם משובצים בתכשיט.

צבע הינו רק אחד מארבעת המרכיבים של ארבעת ה-C הידועים, כך שגם אם הגוון הינו כזה שעין רגילה עשויה להבחין בו, כגון ציון K, עדיין זו עשויה להיות אבן יפהפיה אם היא בהירה דיו, נקייה ובעלת חיתוך טוב.

יהלומים מגיעים בקשת רחבה של צבעים נוספים כולל אדום, כחול, ירוק, וצהוב בהיר, יהלומים אלו ידועים בשם canary וידועים כיהלומים יוקרתיים.

היכן היהלום משובץ יכול להשפיע, תהיה מעוניין למקם יהלום חסר צבע בתכשיט העשוי זהב צהוב מאחר והזהב הצהוב יגרום לגוון הצהוב של האבן לבלוט, מצד שני יהלום טיפונת צהבהב יראה לבן יותר כאשר הוא משובץ בתכשיט זהב צהוב.

2. ניקיון היהלום  (CLARITY)

יהלומים טבעיים נוצרים עמוק באדמה תחת חום ולחץ עצומים ולכן לרוב  מכילים פגמים וסימני לידה הנקראים תכלילים “inclusions”   פנימיים וחיצוניים.

הערכת בהירות היהלום כרוכה בקביעת מספר, גודל, חוזק, טבעיות, ומיקום של פגמים אלה, כמו גם איך הם משפיעים על המראה הכללי של האבן.

יהלומים  ללא פגמים כלל הם מאוד נדירים  ומחירם גבוהה מאוד , ככל שיש יותר פגמים ויותר גדולים ביחס לגודל היהלום כך דרגת הניקיון יורדת.

טבלת דירוג  ניקיון היהלום של GIA

Flawless FL אין תכלילים ופגמים בכלל הניראים תחת הגדלה של X10 על ידי מעריך מיומן , אבן נקיה לחלוטין

Internally Flawless IF  אין תכלילים רק פגמים  גלויים הניראים תחת הגדלה של X10 על ידי מעריך  מיומן

Very,Very Slighty incleded   VVS1\VVS2 ישנם תכלילים ופגמים מאוד מאוד קלים הניראים בקושי על ידי מעריך מיומן בהגדלה של X10

Very slight inc    VS1\VS2  ישנם תכלילים ופגמים קטנים מאוד הניראים עם מאמץ קל עד בינוני עלי ידי מעריך מיומן בהגדלה של X10

Slightly Included  SI1\SI2  הפגמים ניראים בקלות על די מעריך מיומן בהגדלה של X10

Included I1\I2\I3  הפגמים ברורים לעין למעריך מיומן בהגדלה של X1 ועשויים להשפיע על הברק והשקיפות

תכלילים וליקויים רבים הם זעירים מכדי להיראות על ידי מי שאינו מעריך יהלומים מיומן. בעין בלתי מזוינת,יהלום VS1 ו יהלום SI1 עשוי להיראות בדיוק אותו הדבר, אבל יהלומים אלה הם שונים לגמרי מבחינת האיכות הכוללת. זו הסיבה שצריך מומחה להערכה מדויקת של בהירות היהלום .

3. חיתוך היהלום  (CUT)

אחד המרכיבים החשובים ביותר בהערכת שווי יהלומים.

יופיו מעורר הכבוד של חיתוך היהלום נובע מיסודותיו הפיזיים וממאפייניו האופטיים בשילוב עם יכולת חיתוך יהלום אופטימלית המדגישה את מאפייניו של היהלום. מדובר באומנות של דיוק, אכפתיות ואומנות המאפשרת להבליט את תכונותיו הפיזיים של היהלום. החיתוך הוא שחושף את הפוטנציאל המלא של היהלום.

בבואנו לרכוש יהלומים חייבים להתחשב באלמנט החיתוך אשר הוא סופר חשוב, מבחינת שימור הפרופורציות והגימורים. (כאשר החיתוך עצמו נחלק ל-2 תתי קטגוריות עיקריות העוסקות בסימטריה וברק).

כאן אנו נתמקד בחיתוך היהלום המודרני – הלא הוא היהלום העגול הקלאסי הפופולארי ביותר מבין צורות יהלומים שונות, יהלומים עגולים מייצרים החזר אור מירבי מבין כל יתר צורות היהלומים השונות. בכל הקשור לברק, תפזורת ונצנוץ לעין רגילה היהלום העגול יתבלט על פני יתר צורות היהלום.

זוהר היהלום – זוהר היהלום הינו שם כולל של כל האור המשתקף לעין מהמשטח הפנימי והחיצוני של היהלום.

פיזור היהלום  – מדבר על ההפרדה של האור הלבן למעין קשת צבעים הנגרמים בעקבות השבירה של גלי האור באורכים שונים היוצרים צבעים שונים.

נצנוץ היהלום – מדובר בהבזקי וניצוצות האור המתרחשים כאשר היהלום או מקור אור חיצוני משנה מיקומו.

סימטריה       –   מאפייני סימטריה כוללים מאפיינים של עבודה בעלת ערך נמוך המשפיעה על אומדן הסימטריה של היהלום

על מנת להבין כהלכה מה נכנס לתוך שיקולי הערכת איכות החיתוך הפרופורציונאלי והגימור של יהלום עגול סטנדרטי נעיף מבט בדיאגרמה הבאה המראה כל אחד מהאלמנטים של גימור היהלום, ישנם 57 פאות הקרויות בשמות הבאים:

table (1), bezel (8), star (8), upper girdle (16), lower girdle (16) and pavilion (8) facets

 

4. משקל קראט  (CARAT)

קראט הינו יחידת משקל של זהב ושל יהלומים. מרכיב משמעותי לאומדן איכותו של היהלום הינו משקל קרט היהלום. מבחינת משקל, קראט שווה ערך לחמישית גרם, 200 מיליגרם, מבחינת סימון מקצועי – תוכלו לזהות יחידת מידה זו ע”י האותיות ct.

נקודות

יהלום 0.20 קראט הינו בעצם יהלום בגודל 20 נקודות. לבטח תתקלו במונח נקודות כשתהיו מעוניינים לרכוש תכשיט משובץ יהלומים מאחר וברוב המקרים תכשיטי יהלום המשובצים מספר יהלומים יכילו יהלומים הקטנים ממשקל של 1 קראט. וההתייחסות ליהלומים הקטנים מ-1 קראט הינה באמצעות המונח נקודות.

השפעת המשקל על מחירי יהלומים

ברוב המקרים יהלום בודד אחד יעלה יותר ממספר יהלומים אשר בסכימת משקלם מגיעים למשקלו של היהלום הבודד. למעט מקרים בהם היהלומים הבודדים הם מאיכות גבוהה ואילו היהלום הבודד מאיכות פחותה.

לכן באחוז גבוה מאוד של המקרים  תכשיט המשובץ 1 קראט של יהלומים קטנים לעומת תכשיט המשובץ יהלום מרכזי בגודל 1 קראט. התכשיט  עם היהלום הבודד יעלה הרבה יותר מהתכשיט עם מספר יהלומים קטנים.

גימור היהלום –  הכולל הברקה וסימטריה הינו מרכיב מאוד חשוב ליופיו של היהלום.

הברקה          –  כוללת מצב פני שטח היהלום, כוללת אומדן שריטות על גבי הפאות, או כל פגם באחת הפאות, סימני שריטות והברקה עשויים להשפיע על ציון הבהירות של היהלום.

                        אך אם הליקויים אינם קריטיים ואינם משפיעים על בהירות היהלום, פגמים אלו יכללו תחת התת קטגוריה של אומדן הברקה כחלק מציון הגימור של היהלום.

פרופורציה – הפוטנציאל המלא של ברק היהלום, פיזורו ונצנוצו, והשגת האיזון הנכון בין שלושת האלמנטים הללו מושגת בעיקר באמצעות חיתוך פרופורציונאלי של היהלום. הפרופורציות הנכונות הינן..

1. מידת הלוח הבסיסי של היהלום.

2. גובה הכתר והזוויות שלו – הזוויות של פאות המילואה ושל החגורה.

3. עומק וזוויות של פאות ביתן היהלום ושל חגורת היהלום.

4. עובי אזור פאות חגורת היהלום.

אם החיתוך הינו עמוק מדי או לא מספיק עמוק, יש דליפת אור מאזור הכתר, מה שגורם להפחתה של האור החוזר.יהלומים החתוכים בפרופורציות הינם יהלומים אידיאלים, יהלומים אשר אינם חתוכים בפרופורציה ערכם נפגע. כמובן שיש פגמים אשר יותר משמעותיים ויש פגמים אשר פחות משמעותיים בסקלת פרופורציות יהלומים.

מאמרים נוספים

מקורם והרכבם של יהלומים

היהלום הוא מינרל, פחמן מגובש טהור, בצורתו המרוכזת ביותר, חומר טבעי וקריסטלי. הם נוצרים על ידי תהליכים גיאולוגיים בעלי עומק רב, המגיעים ליותר מ -150

קרא עוד »

כיצד מעריכים יהלומים

1. צבע היהלום  (COLOR) רוב היהלומים הינם יהלומים הנראים חסרי צבע אך בפועל מכילים טונים עדינים של צהוב או חום. ככל שהאבן קרובה להיות נטולת צבע

קרא עוד »

עיצוב התכשיט

עיצוב התכשיט ובחירת צבע הזהב הכל מתחיל בסידור האבנים הנבחרות על דף לבן ועיצוב הרעיון לתכשיט החלומות. בעבר כל עבודת העיצוב המתקדם נעשתה בחומר עצמו

קרא עוד »

בחירת האבן

בחירת האבן המתאימה לאישה האהובה יהלומים ואבני חן טבעיות  הם חבריה הטובים של האישה והמתנה הטובה ביותר שכל גבר יוכל לשמח בה את חברתו,אישתו ובנותיו.

קרא עוד »
דילוג לתוכן